Därför är kundrecensioner så viktiga

SponsratAllt fler företag tar steget ut på nätet och öppnar e-handel. Därmed blir också konkurrensen tuffare för varje dag som går. Därför gäller det att ta tillvara varje tillfälle att dels synas, och dels försöka förmedla att ditt företag är professionellt och har konkurrenskraftiga produkter eller tjänster.

Ett sätt att nå ut med detta är att låta kunderna skriva omdömen om produkten de köpt, en företeelse som blir allt vanligare i online-handeln. Kundrecensioner är mycket viktiga i dagens handel – lika viktiga för stora företag som Jula som det är för en nystartad webshop. Här är några anledningar till att också du borde erbjuda kundrecensioner.

Förstå dina kunders behov

Om du tar dig tid att läsa kundernas recensioner kan du stå kvar med fötterna på jorden, eftersom du får reda på vad kunderna faktiskt tycker. Nöjda kunder är förstås viktigt, men även negativ feedback kan vändas till en positiv upplevelse för kunden, då de ger dig chansen att lösa problem och därmed få en nöjd kund i slutändan. Steg för steg kommer din kundservice att bli allt bättre.

Trovärdighet och ”social proof”

När vi ser vad andra människor gör blir vi själva mer benägna att ta beslut i samma riktning. Vi är trots allt sociala varelser och påverkas mer inför ett köpbeslut än vad vi tror av vad andra säger om produkten. Vänner och familj har alltid varit självklara när det gäller att hämta rekommendationer – nu kan vi uppnå samma sak med hjälp av andra kunders omdömen.

Dina kunder gör reklam för ditt företag

Människor litar mer på vad andra säger om din produkt än vad du säger i din marknadsföring. Därför kan en positiv kundrecension vara ovärderlig och hjälpa dig långt mer än vad en annons kan göra. De är som en mikro-kampanj som finns kvar långt efter den publicerats och ger nya presumtiva kunder en positiv bild av produkten – och ditt företag. På köpet stärker du också ditt varumärke på lång sikt.

Och det här gäller inte bara för e-handeln. En annan stor grupp av företag som har nytta av kundrecensioner är spelbranschen, och sajter som t.ex. www.casinoutansvensklicens.se håller stort fokus på rekommendationer och recensioner på olika spelsajter.

Konkurrera med etablerade företag på lika villkor

Kundrecensioner är en lysande möjlighet för nyetablerade företag att synas sida vid sida med de stora online-handlarna, och kanske skapa en positiv bild hos människor och tjäna mer pengar på e-handeln. Tänk dig själv, vilket företag skulle du helst handla av: ett företag som har 47 trestjärniga omdömen och ett annat med 6 femstjärniga? Boom! Du plockade just bort kundens fokus från rabatter och prisnivå!

Låt kunderna säga vad de tycker och skapa lojala kunder

En kund som faktiskt tar sig tiden att lämna en recension på något han eller hon har köpt från dig är troligen mycket mer benägen att komma tillbaka vid ett senare tillfälle och handla igen. En recension gör att de känner att de har en form av relation med ditt företag, och de har en röst – något litet att säga till om från sin plats bakom en skärm, och en möjlighet att ge feedback på ett meningsfullt sätt.

Rankas bättre i sökmotorer

Även ett företag som inte har så många nyttiga inlänkar kan klättra i ranking hos sökmotorer, i synnerhet när det gäller lokala sökningar. Enligt Google har sidor som har recensioner där vissa nyckelord nämns fått en bättre position i sökresultaten. Det finns en tydlig koppling mellan att ha ett nyckelord du vill rankas för tillsammans med omnämnande av en stad du vill rankas i – och att rankas i högt i Google My Business-resultat.

Källa: https://www.searchenginejournal.com/reviews-prominent-local-seo-ranking-factor-2017/223643/

Recensioner ger upphov till fler recensioner

Tänk dig att du ser flera bra recensioner av en produkt, och när du sedan köpt den upptäcker du att den är precis så bra som de sagt. Detta uppmuntrar även dig till att skriva ett omdöme om det du köpt. Blotta existensen av flera omdömen verkar vara tillräckligt för att kommande kunder också vill förmedla sina åsikter om produkten ifråga.

Kundrecensioner i onlinehandeln är här för att stanna, och ju längre du väntar, desto fler kunder missar du. Kundernas omdömen är ett bra sätt att väcka andra kunders uppmärksamhet, och i förlängningen kommer dessa att ha en enorm betydelse för försäljningen.